Van een nieuw PR tot surfen in Nelson Mandela Bay - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Selke Valk - WaarBenJij.nu Van een nieuw PR tot surfen in Nelson Mandela Bay - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Selke Valk - WaarBenJij.nu

Van een nieuw PR tot surfen in Nelson Mandela Bay

Blijf op de hoogte en volg Selke

26 September 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Time flies when you’re having fun zeggen ze.. en dat doet het zeker hier! Vandaag (25-9) ben ik precies 1 maand in het mooie Port Elizabeth (PE) en wat heb ik al veel mooie, maar ook hele trieste dingen gezien en meegemaakt. Van mensen met dure kleren tot kinderen met kapotte kleren. Van grote huizen met waakhonden tot “huisjes” gemaakt van afval wat op straat te vinden is. Het verschil tussen arm en rijk is hier ontzettend groot en dat is af en toe behoorlijk confronterend. Maar juist die confrontatie laat mij zien wat voor een waardevol werk ik hier mag doen met de kinderen. Een lach of knuffel van een kind is meer waard dan alle dure kleren en huizen in Zuid-Afrika bij elkaar. Een kind zien groeien in een sport, zien uitblinken, trots zien zijn op zichzelf, dat is waardevol.

De week begon nieuw voor mij, want normaal begon ik met kantoor dag, maar dit is verandert in de dinsdag en de donderdag dus ging ik naar de scholen. Erg leuk is, dat ik een erg lastige naam heb. (niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de Engelsen hier ;) ) Dus tot nu toe nog steeds elke week weten de kinderen van de groepen alle namen behalve die van mij. Maar steeds meer kinderen beginnen mijn naam te onthouden dus dat is erg leuk!

Dinsdag was natuurlijk karaokeavond. Onze coördinater (Euan) was jarig, dus het feestje ging door tot in de late uurtjes. Nadat een deel van ons uit de karaokebar gegooid werd (ik niet natuurlijk xD), gingen we naar White Tiger. Dit is een bar waar we wekelijks te vinden zijn. Aan het eind van de avond kon de MC Donalds natuurlijk niet gemist worden. Dus na een heerlijke Mc Chicken dook ik mijn bed in.

Woensdag zijn we ’s avonds na het coachen weer naar het voetbalveld gegaan. Nu besloot ik wel mee te doen en ik kreeg achteraf te horen dat de jongens mij het beste meisje vonden (goals). Natuurlijk had mijn team ook gewonnen. Dit blijven we waarschijnlijk wekelijks doen, dus ik zal wel professional zijn voordat ik terug ben in Nederland ;).
Op de vrijdag ben ik gaan zwemmen in een 50 meter bad hier dichtbij. Met trots kan ik vertellen dat ik een hele kilometer gezwommen heb jaja. ’s Avonds gingen we weer karten. Ondanks dat ik vol op Ramona was ingereden (nogmaals sorry Ramona xD) had ik mijn PR verbroken, want vorige week had ik 19,8 en deze week 19,3 en zodra ik minder dan 19,1 rijd kom ik op het bord te staan van beste dames, dus dat is een mooi doel voor de komende 4 maanden. Na het karten gingen we een drankje doen in een café genaamd Beeryard. Een ontzettend leuk en gezellig café waar je een heleboel verschillende biertjes kan proeven.

De hele week stond in het teken van regen, harde wind, storm, en veel wolken. De locals hier zeggen ook wel dat je hier 4 seizoenen in 1 dag kan hebben en dat je er dus nooit zeker van bent hoe een dag zal verlopen. Een voorbeeld hiervan is dat ik opstond met een heerlijk zonnetje dus als optimistische Hollander een korte broek aan trok tijdens het coachen. Toen kwamen er wolken, maar was het nog wel prima te doen. Vervolgens begon het te regenen bij de volgende school en bij de laatste school waaiden we praktisch weg en was het ijskoud door de harde wind. Dus vanaf heden neem ik verstandig een lange broek mee in mijn tas voor als het weer omslaat!

Zaterdag kregen we de verhalen van de stapgroep van de vrijdag avond te horen. Je moet je voorstellen dat je hier met 40 man op een aantal vierkante meter zit, dus dit zorgt nog al eens voor wat geruzie. Ik kan er alleen maar van genieten hoe mensen moeilijk kunnen doen over niks. Ik kijk mooi vanaf de zijlijn mee. Zo hadden een meisje en een jongen in de groep een “relatie” vanaf dag 2 tot week 3. Toen was het klaar. Toen zoende de jongen met een ander meisje en sliep vervolgens met weer een ander meisje in de groep. Erg grappig om dit allemaal terug te horen. Ik verbaas me er sowieso over hoe veel mensen elkaar leuk vinden hier. Zaterdag was ook wasdag. De wasmachines hier werken helaas niet zo goed als in Nederland, dus je was komt er vaak viezer uit dan wanneer je het er in stopt. Vervolgens hebben we een aantal waslijnen hangen, maar die zijn praktisch elke dag vol. Op maandag en vrijdag is wasdag voor het beddengoed, dus dan mag er geen was van ons op de waslijnen hangen, dus dit moet je allemaal doordacht hebben. Vervolgens zijn er 3 wasmachines voor 40 man, dus je begrijpt wel hoe druk het daar altijd is. Gelukkig kunnen we vaak samen wassen! Rond de middag vertrokken we naar de andere kant van PE. We gingen naar een festival met allemaal bandjes uit PE zelf, dus dat was erg gezellig. Ze hadden allemaal tentjes met cupcakes, fudge, allemaal verschillende soorten eten en drinken. Net als in Nederland eigenlijk. De sfeer was heel chill en iedereen genoot! Helaas was het weer wat minder en werd het aan het eind van de dag erg koud dus besloten we lekker te gaan eten. Beerschack is een hele gezellige tent naast White tiger (de bar) waar ik een lekkere pizza had besteld. Vervolgens ben ik de enige toetjes eter, dus had ik met 1 ander persoon uit de groep een cheesecake besteld die overigens erg lekker was! Vervolgens wilde natuurlijk iedereen uit de groep een hapje ;).

Zondag gingen een aantal van ons skydiven. Ik durfde niet.. maar wie weet dat ik me nog bedenk in deze 4 maanden want de filmpjes zagen er fantastisch uit! Ik begon mijn dag met een sportieve work out. Na de lunch gingen we met een aantal mensen naar een voetbalwedstrijd. De sfeer was fantastisch het voetbal was wat minder haha. De supporters waren aan het zingen en dansen en gingen helemaal uit hun bol. Ze trokken ons helemaal mee in de groep en dat was super gezellig. Wat heel apart was, was dat tijdens de rugby wedstrijd vorige week alleen maar blanke mensen in het publiek zaten en tijdens de voetbalwedstrijd waren wij de enige blanken in het hele stadion en dit hebben we geweten, want na de wedstrijd wilde iedereen met ons op de foto! Je heb hier overigens een voetbalkaartje voor in een prachtig stadion voor nog geen 2,50! ’s Avonds besloten we naar een poolbar te gaan. Ze hebben ongeveer 10 pooltafels dus begonnen we potjes te spelen tegen iedereen. Zodra je won kreeg je een shotje van iemand en zodra je verloor moest je er een betalen. Ze hebben hier trouwens een shotje, dat heet Amarula en dat is echt heerlijk!! Ik denk dat ik dat maar als cadeautje voor mezelf meeneem over 4 maanden ;). Na een paar biertjes gingen we verstandig op tijd naar huis, want we moesten vroeg op voor de pinguïns!

Maandag waren we vrij omdat het Haritajeday was op zondag en dan zijn alle scholen hier vrij. We hadden besloten om naar pinguïn island te gaan. Je moet hier met een boot naartoe en je kunt er niet op. Het eiland is alleen voor de pinguïns. Ook kon je walvissen, dolfijnen en andere waterdieren spotten. Dus we stonden vol goede moed om 7 uur op totdat we om 8 uur klaar stonden en een telefoontje kregen dat het weer te slecht was. Domper van de dag… Maar we gaan dit zeker nog een keer doen! Ondanks de domper besloten we lekker te gaan brunchen aan zee en vervolgens kreeg ik dan eindelijk een surfles! Surfen was echt fantastisch! Ik heb denk ik 7 keer daadwerkelijk gestaan en ik ga het zeker vaker doen! Iets minder was dat ik 2x de surfplank op mijn hoofd kreeg en daardoor nu met een dik ei op mijn hoofd rondloop. Na het surfen hadden we nog lekker een bakje koffie gedronken en een heerlijke brownie gegeten en toen zat ons lange weekend er helaas weer op!

Nog even specifiek voor Marja, met de enveloppen gaat het goed! Iedere dag maak ik er eentje open en het is fantastisch om te zien hoeveel moeite mensen er in hebben gestopt, van brieven tot foto’s tot quotes alles komt voorbij. Ik word er elke dag weer ontzettend vrolijk van! Dank jullie wel daarvoor <3

  • 26 September 2017 - 10:25

    Ilse:

    Haaai Selke,

    gelukkig kan ik je naam goed onthouden en zeggen, hihi.
    Wat een avonturen, heerlijk genieten en heel sportief zijn en iedere dag leer je weer wat bij.
    Ik vind het ontzettend leuk om je verhalen te lezen, de weken vliegen hier voorbij, ik hoop voor jou ook.

    Lieve groetjes van mij XX

  • 26 September 2017 - 21:17

    Harrie En Maria:

    Het is fijn om te horen dat je het goed naar je zin hebt.Hopelijk tot over vier maanden

  • 01 Oktober 2017 - 21:15

    Jaap En Josephine:

    He Selke
    We hadden ft een achterstandje met het lezen van de verhalen.. Zo te lezen heb je het prima naar je zin, super! En de eerste maand zit er alweer op. Dadelijk wil je niet meer terug!
    Wij moesten nog een kleine 3 weken werken en dan gaan we op vakantie.
    Bij Lierdal gaat het zo zijn gangetje. We gaan trouw regelmatig sporten zoals het hoort.
    Dikke knuffel en tot de volgende keer!
    Kei leuke foto's . Josephine

  • 25 December 2017 - 11:57

    Harrie En Maria Verhagen:

    Beste Selke.

    Vanuit Luijksgestel willen wij,Harrie en Maria Verhagen,jouw nog een gelukkig Kerstfeest,een prettige jaarwisseling en de beste wensen overbrengen voor 2018.
    Ook namens Marty,Franka,Lana en Sara willen wij dit doen.
    Wij denken en hopen dat Tera en de haren dit al hebben gedaan.Zoniet dan alsnog ook van hen de bovenstaande wensen.

    Groetjes Harrie en Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selke

Ik ga voor mijn afstudeerstage naar Zuid-Afrika van 24 augustus 2017 - 28 januari 2018.

Actief sinds 15 Aug. 2017
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 8123

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2017 - 28 Januari 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: