Oktoberfest & sandboarden in Jeffrey's Bay - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Selke Valk - WaarBenJij.nu Oktoberfest & sandboarden in Jeffrey's Bay - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Selke Valk - WaarBenJij.nu

Oktoberfest & sandboarden in Jeffrey's Bay

Blijf op de hoogte en volg Selke

06 November 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal!

Tijd voor een nieuwe blog :). Nadat de scholen een aantal weken werden afgezegd door de regen, werden ze de afgelopen week afgezegd door de hitte. We begonnen de week met maar liefst 40 graden en het is de hele week boven de 35 graden gebleven. Heerlijk weer voor zo’n wit persoon als ik. Zelfs factor 50 is niet bestemd tegen de Zuid-Afrikaanse zon op mijn tedere huidje. Toch mag ik absoluut niet klagen, want het zonnetje is heerlijk! Hoe is het weer daar in Nederland eigenlijk? Al tijd voor de winterjas?

Op een dag was het idee om naar een trampolinepark te gaan. Dit had ik in Nederland nog niet gedaan, maar wilde ik altijd al doen. Het was erg leuk om te doen! Ze hadden grote en kleine trampolines en schuimbakken waar je in kon springen. Heerlijk om doelloos rond te springen !

Aangezien we hier bijna wekelijks 2x uitgaan (en dit niet super voor de lijn is) heb ik de Mc Donalds (waar we elke keer eindigen na een nacht stappen) ingeruild voor een boterham met ei als ik thuis ben ;) dan voelt het net alsof ik weer thuis ben in het mooie Brabant als ik een gebakken ei eet na het stappen.

Ik heb nu sinds een aantal weken op de vrijdag childcare met Ruby (een Engels meisje). Dit is eigenlijk gewoon kinderopvang. Normaal met een dag coachen vertrekken we om 9:30 maar met childcare is dat 7:10. De dag begint om 7:30 en dan wordt er met de kids gespeeld tot 8. Daarna gaan ze naar verschillende klassen waar ze ‘les’ krijgen. Deze kinderen worden geslagen als ze het verkeerde antwoord geven, als ze iets stouts doen echt bij alles wat volgens de leraren niet goed is. Ik vond dit de eerste keer en nog altijd erg schokkend om te zien. Als de kinderen eten krijgen en ze niet dicht genoeg met hun voeten tegen de muur zitten worden ze ook geslagen. De leraren zijn altijd ontzettend gedemotiveerd en hebben geen zelfdiscipline. Ik ga vanaf deze week zelf een les geven, omdat ik de kids graag iets wil bijleren, want ik heb het gevoel dat deze kinderen buiten kleuren eigenlijk niks leren. Verder is het ook schokkend wat deze kinderen mee naar school krijgen. Alleen maar chips en snoepjes, cakejes je kunt het zo gek niet bedenken. Er zijn kinderen van 4 die zwarte gaten in hun tanden hebben of zelfs de helft van hun tanden al missen door al het zoetigheid dat zij meekrijgen van hun ouders.

Op zaterdag (28-10) was het dan eindelijk tijd voor Oktoberfest. Hier had ik al een aantal weken naar uitgekeken. Helaas had ik er niet aan gedacht om mijn tiroler jurkje in te pakken (gek hè) dus de gewone kleren gingen aan en we waren er klaar voor. Het was een enorme zaal met een heleboel houten tafels. De emmers bier kwamen op tafel en de Duitse (après ski) muziek ging aan. Het was erg grappig om de Engelsen in het begin te zien zitten. Aan het einde van de avond danste iedereen op de tafels en werden er ook wat Engelse klassiekers gedraaid. Het was een avond om nooit te vergeten.

Afgelopen week hadden we een aantal jarigen in de groep, dus besloten we om een braai (BBQ) te doen. Dit omdat er anders te veel uit gegeten moest worden (erg vervelend natuurlijk). Na de braai besloot iedereen mee uit te gaan. De dinsdag daarna gingen we met een aantal mensen naar het casino. Dit was erg gezellig en hartstikke goedkoop hier. Voor nog geen euro kun je al mee spelen en binnen 5 minuten had ik van 50 rand 200 gemaakt (€4,50 – €18,00) en ja daar was ik erg trots op!

Van de week was het de laatste week voor een heleboel mensen. Hierdoor besloten we de donderdag ook op stap te gaan. We gingen eerst naar Salt een bar in Stanleystreet. Daar hebben ze de meest geweldige cocktails! Erg leuk restaurant ook. Na Salt gingen we naar de standaard kroeg (White Tiger/Beershack) en na een ontzettend gezellige avond besloten we af te sluiten met een duik in de zee. Dus met 20 andere gekken renden we de zee in. Dit was een ontzettend leuke ervaring! Een van de meiden die mee was in de zee is haar portemonnee verloren in de zee met al haar pasjes en geld erin (doos).

Het afscheid nemen begon al op woensdag met de eerste 2 en eindigde vandaag (6-11). Onze eerste Nederlander ging ook naar huis en dat was wel even verdrietig. Het is heel gek hoe je in zo’n korte tijd zo’n ontzettend goede band kunt opbouwen met bepaalde personen. Omdat je hier 24/7 met dezelfde mensen in een huis zit, ben je altijd met elkaar en deel je alles met elkaar. Het voelt gewoon als een grote familie en elke keer gaan er weer mensen naar huis. Ik heb gemerkt dat dit er wel inhakt elke keer. Ik vind het moeilijk om elke keer weer afscheid te moeten nemen van mensen die zo veel voor je betekenen. Maar ook dat hoort erbij en volgende week gaat iedereen weg en blijven alleen de 8 van de harde kern over, dus dat wordt helemaal gek. Wat wel gaaf is, is dat ik nu vrienden heb over de hele wereld, dus er zijn alweer flink wat reisjes gepland voor de toekomst ;)

Afgelopen weekend heb ik geholpen met het organiseren van een 5 kilometer run (run around de world, vanuit de Rise and shine Academy), voor kinderen uit de townships. Een Amerikaanse man heeft dit opgezet en doet dit in allerlei verschillende landen in de wereld. De run is aankomend jaar ook in Amsterdam, dus daar ga ik zeker ook helpen! Het was ontzettend leuk en ik mocht sterren uitdelen aan de kinderen die telkens een ronde hadden gerend (ze moesten 3 rondes rennen). Vervolgens heb ik ook geholpen met lunch maken (dat waren een hele hoop hotdogs). De kids vonden het erg gezellig en het was leuk om te zien hoe fanatiek ze mee renden met of zonder schoenen, met of zonder sportkleren, zelfs met of zonder bh. Deze kids gaven alles en daar doe je het dan uiteindelijk ook voor.

Na de 5 kilometer run vertrokken we met bijna de hele groep naar Jeffrey’s Bay. Deze trip hadden we zelf in elkaar gezet, omdat dit zo’n succes was in de aller eerste week hier. We gingen naar hetzelfde hostel met het prachtige uitzicht. Ik kan geen genoeg krijgen van dit uitzicht. Toen we eenmaal aankwamen en de kamers waren ingedeeld gingen we op zoek naar een lekkere kop koffie. Helaas ging alles om 3 uur dicht en was het natuurlijk 10 minuten over 3. Toch hadden we geluk, want een mevrouw riep naar ons dat ze ons nog wel take away koffie wilde verkopen. De mevrouw begon in het Afrikaans te praten tegen een medewerker en dus besloot ik in het Nederlands tegen haar te praten omdat Afrikaans zoveel lijkt op Nederlands en we hadden een heel leuk gesprek. Dit doe ik trouwens ook regelmatig met de kids als ik aan het coachen ben, gewoon Nederlands praten, dan verstaan ze me vaak wel (de Engelsen en Duitsers zijn hier heel jaloers op trouwens). Na de koffie gingen we een lekkere pizza eten in het hostel en er volgde een hele gezellige avond met dansjes en drankjes en een heleboel lachen, gieren brullen.

De volgende ochtend had ik het meest geweldige ontbijt. Ik had yoghurt met muesli, fruit en honing. Nou dat is toch wel het beste ontbijtje wat je je kunt voorstellen na 10 weken cornflakes met melk ;) Daarna gingen we sandboarden (foto en filmpje staan op facebook). Dit was echt ontzettend leuk. Ik had een streepje voor, omdat ik natuurlijk al zo lang snowboard, maar het was toch een beetje anders en wel wennen. Het was ontzettend leuk om te doen en oefening baart kunst, dus van de lage berg naar de hoge berg en met vallen en opstaan toch een paar mooie afdalingen gemaakt. (Ik miste wel de stoeltjeslift, was telkens een hele klim om weer boven op de berg te komen ;) ) Aan het eind gingen we zittend op het board naar beneden en dit leverde met mijn go pro leuke filmpjes op. Uiteindelijk lagen we onder een berg zand en zat er werkelijk waar O-VER-AL zand, maar het was het zeker waard. Na het sandboarden zijn we nog even in de zee geplonsd en toen was het alweer tijd om met de uber naar huis te gaan. Toen we thuis kwamen begon het eet rooster weer van vooraf aan, dus dat betekende chili con carne. Inmiddels de zesde keer in 10 weken, maar ik vind het oprecht lekker ! (terwijl ik dit normaal echt niet lekker vind) it starts to grow on me zou ik maar zeggen ;).

Vrijdag (10-11) gaat mijn eerste reis door Zuid-Afrika beginnen! De South Africa experience van Port-Elizabeth naar Kaapstad. Ik heb er ontzettend veel zin in! De volgende blog zal wel vol verhalen van mijn reis zitten dus blijf erbij ;)

Hebben jullie trouwens allemaal het filmpje gezien op Facebook? Er is een United Through Sport filmpje gemaakt waar op te zien is wat ik doe en hoe het hier allemaal te werk gaat. Als jullie interesse hebben, kijk even op mijn Facebook ;)

Heel veel liefs vanuit het Zonnige Zuid-Afrika <3

PS. ik kon eindelijk weer wat foto's uploaden dus je kunt onder het reisverslag naar de foto's kijken ;)

• 08 November 2017 - 22:22

Harrie En Maria Verhagen:

Zo telezen zijn jullie dagen te kort.Veel plezier.