Rondreizen met de oudjes - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Selke Valk - WaarBenJij.nu Rondreizen met de oudjes - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Selke Valk - WaarBenJij.nu

Rondreizen met de oudjes

Blijf op de hoogte en volg Selke

23 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Durban

Op 18 december was het dan zo ver. Ik ging met veel zelfvertrouwen richting de airport in PE om helemaal alleen naar Johannesburg te vliegen. Eenmaal aangekomen in Joburg moest ik maar liefst anderhalf uur wachten, maar toen waren ze er eindelijk. Na een dikke 3,5e maand stonden pap en Anne Marie op de stoep. Vanaf het eerste moment voelde het alsof het gisteren was dat ik ze voor het laatst gezien had. We hadden nodig wat bij te kletsen en gingen naar ons eerste hotel. Ik had een kamer voor mij alleen. Het was ongelofelijk om na zo veel tijd een eigen kamer te hebben met een bad! Dus het eerste wat Selke ging doen was natuurlijk in bad (met 30 graden). Na een lekkere en een heerlijke massage waren de oudjes moe en gingen we op tijd ons nest in.
De volgende dag gingen we naar Tzaneen waar we 2 nachtjes bleven en een Canopy tour hebben gedaan. Vervolgens gingen we door naar Ku Sungala (Balule) wild reservaat. Wat was dit gaaf. We sliepen midden tussen de dieren in een rieten hutje. In deze dagen hebben we 2 ochtend en 2 avondsafari’s gedaan met Bert (onze chauffeur) en Lee-Ann de dierenspotter waar we op de buffel na de hele big 5 gespot hadden. We hebben leeuwen gezien die we bijna konden aanraken, giraffen, olifanten, Kudu’s, Impala’s, Luipaarden, Nijlpaarden, Neushoorns en noem maar op. Echt fantastisch. Een droom die uit kwam. ’s Avonds slapen was iets minder leuk want er zat een mega spin op mijn kamer, dus ik als held met mijn insectenspray mooi die spin gedood (dierenbeul) en toen kon ik lekker slapen. Buiten dat ben ik professioneel wildplasser geworden tussen al die wilde dieren. Tussen het genieten door moest er natuurlijk ook wat aan school gedaan worden dus dit deed ik netjes elke dag een uurtje.

Toen het tijd was om het wildreservaat te verlaten gingen we naar de Panorama route. We hebben Gods Window gezien, de White River Canyon waar we belandde in een regen en onweersbui waardoor wij mooie kiekjes konden maken zonder dat er iemand in de buurt was. Na een nachtje slapen was het 24 december. Met dubbele gevoelens ging ik de kerstdagen in. Ik was alleen met pap en Anne Marie, het was boven de 30 graden en kerstmis is toch altijd een familie ding en daar hoort toch echt wel koud weer bij. We zijn op deze dag naar een dorpje gereden genaamd Pelgrimm. Dit was een heel oud dorpje waar we lekker een pannenkoek hebben gegeten. Vervolgens reden we door naar de Macmacfalls en hadden we een kerstdiner in het hotel wat erg leuk aangekleed was en toch gelukkig wel een beetje een kerstgevoel gaf.

Op 1e kerstdag vertrokken we naar Swaziland. Dit was iets waar ik enorm naar uitgekeken had. 2e kerstdag gingen we voor een dag leven als een Swazi. We gingen met een local eerst naar een fruitmarkt, toen naar een kaarsenwinkel, toen hadden we lekker bij locals thuis gegeten en konden we zien hoe ze hier leefden. Vervolgens gingen we naar een terrein waar we een rondleiding kregen over hoe Swazi’s leefden. Mannen zijn daar alles en kunnen een heleboel vrouwen trouwen en vrouwen moeten het maar allemaal goed vinden (niks voor mij dus ;) ) tot slot kregen we een prachtig op Swazi-optreden met zang en dans. Na een hele dag vol regen (overigens de enige dag met regen) hadden we er toch een super dag van gemaakt.

Na Swaziland was het tijd om weer terug te gaan naar Zuid-Afrika en om precies te zijn St. Lucia. We gingen weer een wildreservaat in. Ik had hier mijn eigen boomhut met gewoon Kudu’s die in mijn achtertuin wandelde. Weer moest ik ’s nachts met de wc verfrisser (want ik had geen insectenspray meer) op jacht naar mega kevers die in mijn kamer liepen. We hebben een boot trip gedaan waarbij we nijlpaarden en krokodillen hebben gespot. Tot slot zijn we nog naar Sodwana beach geweest.

Op 30 december was het eindelijk tijd om van Durban naar Port-Elizabeth (PE) te vliegen en het mooie PE te laten zien waar ik al 3,5e maand woonde. Na een heerlijke lunch bij Mugg & Bean kwamen we na een uurtje vliegen in PE. Het hotel zat achter de kroegen waar ik altijd uit ga, dus ik kon mooi vertellen wat ik daar allemaal uit heb gespookt de afgelopen maanden ;). ’s Avonds hebben we lekker bij mijn favoriete restaurant genaamd: “de Kelder” gegeten.

Op oudejaars dag besloten we naar Addo Elephant park te gaan. Ik heb wel 100en olifanten bij elkaar gezien en na lang wachten kon de Buffel ook van het lijstje afgestreept worden en hadden we de Big 5 dan eindelijk gespot. ’s Avonds lekker bij Beershack gegeten (een van mijn uitgaansplekken) en toen was het wachten op 12 uur en hebben we met heel PE vuurwerk gekeken op de boulevard. Vervolgens was het wachten tot 1 uur op Nederlands nieuwjaar en 2 uur op Engels nieuw jaar met al die nieuwe vrienden die hier gemaakt zijn.

Op nieuwjaarsdag gingen we naar Jeffreys bay. Natuurlijk niet gedacht dat het nieuwjaar was en heel Afrika braait op nieuwjaarsdag. Het was een gekkenhuis met auto’s vol mensen die lekker aan het braaien waren en er was geen restaurant open. Gelukkig konden we uiteindelijk een hapje eten bij een hostel waar ik al eens was geweest. We hebben in de laatste dagen nog wat rondgelopen in het centrum van PE en we mochten komen eten bij een van de mama’s die altijd kookt bij United Through sport. Dit was een fantastische avond met lekker Afrikaans eten en veel gezelligheid. Ik heb ze de accommodatie kunnen laten zien waar ik woon en de omgeving waar ik in leef. Na nog een duik in de zee en een laatste avond eten bij de Kelder met pap, Anne Marie en Ramona en een lekkere lunch met brownie bij Company was het tijd om afscheid te nemen. Na een super reis ging ik voor de laatste 3 weekjes terug naar de accommodatie. Wat hebben we het super gehad!

Er zal hierna nog 1 blog worden geüpload zodra ik thuis ben en dan zit mijn reis erop! Nog 4 dagen genieten in Zuid-Afrika en dan vlieg ik met dubbele gevoelens terug naar het veel te koude Nederland. Wat ga ik iedereen hier missen, maar wat kijk ik ernaar uit om iedereen thuis weer te zien.

  • 23 Januari 2018 - 18:59

    Ilse:

    Eat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt gehad!
    Een hele goede reis terug.
    Dikke knuffel xx

  • 27 Januari 2018 - 16:10

    Harrie En Maria Verhagen:

    Leuk dat je pap en Annemarie zijn gweest.En je hebt in die weken dingen gezien waar je al jaren van hebt gedroomd.Terwijl ik dit schrijf ben je weer op weg naar huis of misschien al thuis.Desondanks wensen wij jouw een fijne thuisreis en WELKOM THUIS!!!!!!!

    Harrie en Maria Verhagen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Selke

Ik ga voor mijn afstudeerstage naar Zuid-Afrika van 24 augustus 2017 - 28 januari 2018.

Actief sinds 15 Aug. 2017
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 8127

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2017 - 28 Januari 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: