Roadtrip to Cape Town! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Selke Valk - WaarBenJij.nu Roadtrip to Cape Town! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Selke Valk - WaarBenJij.nu

Roadtrip to Cape Town!

Blijf op de hoogte en volg Selke

20 November 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ga maar eens rechtop zitten, want dit wordt een fantastisch verhaal!

Vrijdag 10 november was het eindelijk zo ver. De South Africa Experience ging beginnen. Een reis van 7 dagen op de Garden Route naar Kaapstad. Wat had ik hier al wekenlang naar uitgekeken. Allemaal in het busje van Ashie (onze coördinator). We waren met 15 man in totaal. De eerste keer dat ik als enige Nederlander met 2 Duitsers en de rest Engelsen op reis ging. Met een bepakte bus gingen we op weg naar onze eerste bestemming: Storms river. We vertrokken om 11 uur en na een keer omgedraaid te zijn omdat iemand zijn tas vergeten was en een stop bij het winkelcentrum kwamen we rond een uur of 4 aan in Storms river waar we een Treetop Canopy tour gingen doen. We gingen tokkelen over grote rivieren. De langste baan was zo’n 215 meter en met een prachtig uitzicht vlogen we over de rivieren. Na het tokkelen reden we naar ons eerste hostel. Een ontzettend leuk hostel met een buiten douche en wc. Echt in de natuur, heerlijk Afrikaans! We besloten uit te gaan eten bij een restaurantje om de hoek. Het was helemaal in het teken van de jaren van Marilyn Monroe en de mooie auto’s. Na wat drankjes om het kampvuur was het tijd om naar bed te gaan.

De volgende dag stond de wekker alweer vroeg. We vertrokken om 8 uur richting Tsitsikamma National Park. Na een lekker ontbijtje aan de waterkant maakte we een prachtige wandeling over de lange bruggen over de rivier. Wat was het prachtig. Na Tsitsikamma was het dan eindelijk tijd om mijn droom uit te laten komen. We gingen naar een olifanten opvangtehuis waar we de mogelijkheid hadden om met olifanten te wandelen en ze te voeren. Wat was dit gaaf zeg. De foto’s liegen er niet om ;). Na de olifanten was het tijd om naar het volgende hostel te gaan. We verlieten Storms river en vertrokken naar Wilderniss. Ik heb me geen moment verveeld in de bus, want de Gardenroute is prachtig. Je kijkt je ogen uit en ieder half uur heb je het gevoel dat je totaal ergens anders bent omdat de natuur zo erg verschilt. In wilderniss besloten we zelf te gaan koken en maakten we pasta pesto. Dit was net zo duur als uiteten gaan en bij langer na niet zo lekker, dus besloten we de rest van de week maar lekker te gaan uiteten ;).

De volgende dag hadden we een kanotocht naar een waterval. Na totaal de verkeerde kant op te lopen, kwamen we na een uurtje kanoën aan bij onze plaats waar we vervolgens nog een goed uur door de bossen moesten lopen om uiteindelijk uit te komen bij de waterval. De weg ernaartoe was prachtig. De waterval zelf viel een beetje tegen haha. Die avond besloten we een braai te houden met zijn allen. Gezellig om het kampvuur hebben we lekker drankjes gedaan en lekker gegeten.
De maandagochtend reden we door richting Oudshoorn. Onderweg stopten we bij grotten, waar je door hele kleine spleten moest klimmen wat Selke met haar claustrofobie natuurlijk never nooit doen. Dus ik had een relaxte koffie met een goeie bak koffie. Na de grotten reden we door naar de Struisvogelboerderij. Hier kregen we een geweldige rondleiding. Het begon met de huid van de struisvogel, toen werd er verteld hoe lang struisvogels zwanger zijn en we hadden geluk want ze hadden babystruisvogeltjes van 5 dagen oud die we vast mochten houden, Zo lief! Wist je trouwens dat je een struisvogel ei 2 uur moet koken wil je hem gaar krijgen ;), maar dan kun je er vervolgens met een hele hoop mensen van eten. Na de baby struisvogels gingen we naar het echte werk, de volwassen struisvogels. Hier kregen we de mogelijkheid om erop te zitten. Daarna werd er verteld dat je er ook op mocht rijden en ik dacht waarom ook niet, dus ik heb ook nog een ritje gemaakt op een struisvogel. Na de struisvogels reden we door naar Mossel Bay. Toen we aankwamen in ons hostel was het happy hour, dus besloten we maar meteen een paar lekkere cocktails te nuttigen. ’s Avonds gingen we lekker met de hele groep uiteten en daarna meteen naar bed, want de wekker stond om half 6, want om 6 vertrokken we dan eindelijk naar Kaapstad!

De volgende dag kwamen we om 11 uur aan in het prachtige Kaapstad. Nadat we onze koffers hadden gedropt gingen we op zoek naar een lunchplek. Hier in Zuid-Afrika in Nando’s helemaal een hype. Dit is een kruising tussen een fastfood tent en een restaurant. Het is allemaal kip en daar hadden we lekker geluncht. Helaas was de weersvoorspelling niet goed, dus kregen we niet de kans om de Tafelberg op te klimmen. In plaats daarvan namen we een lekker rustdagje, want iedereen was kei kapot. ’s Avonds gingen we voor de zonsondergang naar Signal Hill. Toen we eenmaal gesetteld waren op de heuvel viel het met bakken uit de lucht en viel onze zonsondergang dus in het water…

De woensdag was het tijd om eens lekker wijn te proeven. We gingen naar Spier en om 10 uur ’s ochtends zaten we heerlijk wat wijntjes te nuttigen. Om 12 uur gingen we terug naar ons hostel, met allemaal behoorlijk aangeschoten mensen (was lachen). Ook op deze dag was het weer te slecht om de berg op te klimmen dus besloten we naar de Waterfront te gaan. Daar hebben we lekker geluncht en vervolgens zijn we rond gaan lopen in het centrum van Kaapstad. Overal waren mensen aan het zingen echte Afrikaanse stijl heerlijk! ’s Avonds gingen we een lekkere cocktail drinken in de bar. Ik had op deze dag het gevoel dat ik Kaapstad nog lang niet had gezien en besloot dus tot zondag te blijven in plaats van op vrijdag met de groep naar huis te gaan. Een meisje van de groep (Ella) bleef ook in Kaapstad en samen besloten we tot zondag verder te reizen! Wisten jullie trouwens dat Kaapstad problemen heeft met water tekort. Er wordt geschat dat er nog water is tot februari. Daarom doen ze op veel plekken water opvangen in de douches in bakken en dit gebruiken ze voor de toilet etc. Dit was dan ook veel te vinden in hostels waar wij verbleven.

Op donderdag was de laatste dag aangebroken voor de groep. Ik besloot met Ella de hop on hop off bus te pakken (echte toeristen). We stopten eerst bij Kirstenbosch, waar we een prachtige wandeling door de natuur hadden gemaakt. Na de wandeling had ik voor het eerst in 12 weken een lekkere boterham, heerlijk pompoenpittenbrood! We hopten weer on de bus richting Hout Bay waar we op een boot zeehonden gingen spotten. Er was een klein eilandje in de zee volledig gevuld met zeehonden! Erg leuk om te zien. Na de zeehonden besloten we nog even te stoppen bij Camps Bay en toen was het eind van de dag aangebroken en namen we de bus weer terug naar huis. ’s Avonds hebben we met 2 mensen van de groep (Tom en Caitlin) lekker uitgegeten in een echt Afrikaans restaurant. Als je ooit in Zuid-Afrika komt moet je zeker Putu & Chakalaka proberen erg lekker!

Op vrijdagochtend om 4 uur ’s ochtends was het tijd om afscheid te nemen van de groep. Dit was een gek moment, want zodra ik thuis zo komen in Port Elizabeth zou iedereen weg zijn omdat het vakantie is en blijven we nog maar met 8 mensen over. Na het afscheid ging ik lekker terug naar bed. Vrijdags was het dan eindelijk zover en konden we de Tafelberg beklimmen! Met een heerlijk zonnetje op de bol en ongeveer 25 graden klommen we naar boven. Na ongeveer 2 uur kwamen we aan op de top van de berg. Wat een prachtig uitzicht. Een en al genieten. Na de nodige foto’s en een lekkere koffie besloten we ook de afdaling te wandelen. Dit was nog lang niet zo makkelijk. Met wat schrammen kwamen we na ongeveer anderhalf uur weer beneden aan. We waren kei kapot en besloten naar onze B&B te gaan die we hadden geboekt. We kwamen terecht in een wat spannende ouderwetse arme buurt. We werden hier opgevangen door Leonie. Leonie is een fantastische vrouw en wij hadden bij haar de kamer geboekt. Zij liet ons alles zien in de buurt en gaf aan waar we beter wel en beter niet konden zijn. Na een heerlijke lunch om half 6 gingen we lekker een chillen op de kamer. Om 9 uur besloten we avond te gaan eten en hadden we lekker Hollands hamburger met gekookte aardappel en broccoli gemaakt! (ondanks dat Ella Engels is).

De volgende dag was het tijd om naar Boulders Beach te gaan. We besloten, na afraden van half Zuid-Afrika toch te trein te nemen (Sorry pap). Met onze tas omarmd en ongeveer een uur vertraging kwamen we aan in Boulders Beach waar Ella verblijft in een mega huis met verschillende badkamers en slaapkamers. We gingen lekker eten op het strand (vis!) en daarna gingen we dan echt naar Boulders Beach om de penguins te spotten. Wat zijn ze toch schattig! Na de penguins besloten we een uber te nemen naar Kaap de goede hoop. We hadden ons wat vergist in hoe ver dit eigenlijk was dus dat was een prijzig ritje, maar het was het zeker waard! We zijn naar het uiterste punt van Kaap de goede Hoop gelopen en wat was het uitzicht prachtig. Toen we eenmaal terug waren in het huis besloot ik een bad te nemen, want ja ze hadden een bad! Na 3 maanden eindelijk weer eens heerlijk in bad! Na het bad was het tijd voor eten, dus besloten we lekker pizza te eten in een restaurantje om de hoek.

Zondag was het helaas alweer tijd om naar het vliegveld te gaan. Met enorme tegenzin liepen we richting het treinstation om de trein terug te pakken naar Kaapstad. Met een lekkere chocolade croissant en een latte macchiato voor onderweg kwamen we aan bij het treinstation waar de trein natuurlijk al 30 minuten vertraging had. Toen we eenmaal halverwege moesten overstappen besloten we een uber verder te nemen. In Kaapstad hadden we nog lekker geluncht en toen gingen we naar het vliegveld. Daar hebben we nog een heerlijke bak koffie gedronken bij Mug & Bean, zij hebben koffie met chocomelk en kokosnoot rasp zo lekker!, en daarna was het tijd om afscheid te nemen want ik zou Ella niet meer zien voordat ik haar zal opzoeken als ik weer thuis ben.

Helemaal alleen en trots op mezelf vloog ik richting Port Elizabeth (zonder dat mijn paspoort gecheckt werd). Ik nam de uber naar huis en toen eindigde mijn reis naar Kaapstad. Met een heimwee gevoel kijk ik nu terug op de onbeschrijfelijke week die ik heb gehad in Kaapstad, wauw.

PS. voor foto's zie Facebook!

• 21 November 2017 - 11:11

Ilse Van Den Oetelaar:

Hallo Selke

Wat een avonturen, geweldig om te lezen!
    Jouw boek met herinneringen wordt steeds dikker en mooier.
    Nu kun je weer met frisse moed verder gaan aan je onderzoek.
    Heel veel succes er meer.
    Lieve groetjes
    Ilse

• 26 November 2017 - 20:13

Harrie En Maria Verhagen:

Het wordt steeds spannender en leuker.
    Gr.Harrie en Maria Verhagen